Hamlet

William Shakespeare

miejsce premiery:

Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza, Warszawa

data premiery:

30 kwietnia 1983

realizatorzy

reżyseria

Janusz Warmiński

przekład

Jerzy Sito

scenografia

Marian Kołodziej

muzyka

Edward Pałłasz

układ pojedynków

Tomasz Grochoczyński

praca nad słowem

Krystyna Mazur

asystent reżysera

Przemysław Basiński

asystent reżysera

Grzegorz Sobociński

asystent scenografa

Małgorzata Kiljańczyk

obsada

Klaudiusz

Jerzy Kamas

Hamlet

Jerzy Kryszak

Poloniusz

Henryk Machalica, Mieczysław Voit

Horacy

Tadeusz Borowski

Laertes

Jacek Borkowski, Tomasz Dedek

Woltemand

Piotr Pawłowski

Korneliusz

Jan Żardecki

Rosenkrantz

Stanisław Malec

Guildenstern

Marek Lewandowski

Ozryk

Marian Opania

Dworzanin

Włodzimierz Rzeczycki, Bogdan Szymkowski, Krzysztof Zakrzewski, Maciej Orłoś

Duchowny

Jarosław Kopaczewski

Marcello

Bohdan Ejmont

Bernardo

Andrzej Baranowski

Franczesko

Henryk Głębicki

Reynaldo

Henryk Łapiński

Aktorka-Królowa

Zofia Kucówna

Aktorka

Tatiana Kołodziejska

Aktor-Król

Jan Świderski

Aktor-Prolog

Henryk Machalica, Mieczysław Voit

Aktor-Lucjano

Tomasz Dedek, Jacek Borkowski

Aktor

Jarosław Kopaczewski, Tadeusz Chudecki

Grabarz I

Lech Ordon

Grabarz II

Tadeusz Chudecki

Fortynbras

Leonard Pietraszak

Kapitan norweski

Tomasz Dedek, Jacek Borkowski

Ambasador angielski

Zdzisław Tobiasz, Jerzy Góralczyk

Gertruda

Aleksandra Śląska

Ofelia

Barbara Bursztynowicz, Anna Chitro

Duch ojca Hamleta

Henryk Machalica, Mieczysław Voit

Marynarz I

Jerzy Góralczyk, Jacek Borkowski

Marynarz II

Tomasz Dedek

zdjęcia

Program

recenzje

Recenzja

Stan wojenny w państwie duńskim

Hamlet Janusza Warmińskiego rozpoczyna się otwarciem, zastępujących kurtynę, żelaznych wrót. Kiedy ich skrzydła są już odwiedzione z odsłaniających się przed widzami mroków, co jakiś czas dobiegają sygnały wojskowych trąbek. W zamglonym, mrocznym wnętrzu sceny strażnicy elsynorskiego zamku rozmawiają o ...

Recenzja

Kształt i nacisk czasu

Zdumiewający tekst. W odmiennych czasach, wedle różnych przekładów, na tysiące sposobów powoływany do życia scenicznego, zawsze inny, a ten sam, niezmiennie pociąga, niepokoi, denerwuje.

Recenzja

Wyczerpać „Hamleta"?

Najnowsza premiera Hamleta rozpoczyna się interesująco. Marian Kołodziej znów przynosi chlubę naszej scenografii. Jest zawsze sobą - i za każdym razem nowy. Zanim podniesiono kurtyną, ona właśnie, pełna masek, mieczów, spiętrzeń - pozwala przeczuć niezwykły tok wydarzeń. 

Recenzja

„Hamlet" w Ateneum

Mamy oto znowu Hamleta w Warszawie - Hamleta anno domini 1983. Przywykliśmy już do tego, że wiele inscenizacji zawierało mniej lub bardziej widoczne intencje wpisania utworu w aktualne nastroje społeczne.