Hamlet
William Shakespeare
miejsce premiery:
Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza, Warszawa
data premiery:
30 kwietnia 1983
realizatorzy
reżyseria
Janusz Warmiński
przekład
Jerzy Sito
scenografia
Marian Kołodziej
muzyka
Edward Pałłasz
układ pojedynków
Tomasz Grochoczyński
praca nad słowem
Krystyna Mazur
asystent reżysera
Przemysław Basiński
asystent reżysera
Grzegorz Sobociński
asystent scenografa
Małgorzata Kiljańczyk
obsada
Klaudiusz
Jerzy Kamas
Hamlet
Jerzy Kryszak
Poloniusz
Henryk Machalica, Mieczysław Voit
Horacy
Tadeusz Borowski
Laertes
Jacek Borkowski, Tomasz Dedek
Woltemand
Piotr Pawłowski
Korneliusz
Jan Żardecki
Rosenkrantz
Stanisław Malec
Guildenstern
Marek Lewandowski
Ozryk
Marian Opania
Dworzanin
Włodzimierz Rzeczycki, Bogdan Szymkowski, Krzysztof Zakrzewski, Maciej Orłoś
Duchowny
Jarosław Kopaczewski
Marcello
Bohdan Ejmont
Bernardo
Andrzej Baranowski
Franczesko
Henryk Głębicki
Reynaldo
Henryk Łapiński
Aktorka-Królowa
Zofia Kucówna
Aktorka
Tatiana Kołodziejska
Aktor-Król
Jan Świderski
Aktor-Prolog
Henryk Machalica, Mieczysław Voit
Aktor-Lucjano
Tomasz Dedek, Jacek Borkowski
Aktor
Jarosław Kopaczewski, Tadeusz Chudecki
Grabarz I
Lech Ordon
Grabarz II
Tadeusz Chudecki
Fortynbras
Leonard Pietraszak
Kapitan norweski
Tomasz Dedek, Jacek Borkowski
Ambasador angielski
Zdzisław Tobiasz, Jerzy Góralczyk
Gertruda
Aleksandra Śląska
Ofelia
Barbara Bursztynowicz, Anna Chitro
Duch ojca Hamleta
Henryk Machalica, Mieczysław Voit
Marynarz I
Jerzy Góralczyk, Jacek Borkowski
Marynarz II
Tomasz Dedek
zdjęcia
Program
recenzje
Recenzja
Stan wojenny w państwie duńskim
Hamlet Janusza Warmińskiego rozpoczyna się otwarciem, zastępujących kurtynę, żelaznych wrót. Kiedy ich skrzydła są już odwiedzione z odsłaniających się przed widzami mroków, co jakiś czas dobiegają sygnały wojskowych trąbek. W zamglonym, mrocznym wnętrzu sceny strażnicy elsynorskiego zamku rozmawiają o ...
Recenzja
Kształt i nacisk czasu
Zdumiewający tekst. W odmiennych czasach, wedle różnych przekładów, na tysiące sposobów powoływany do życia scenicznego, zawsze inny, a ten sam, niezmiennie pociąga, niepokoi, denerwuje.
Recenzja
Wyczerpać „Hamleta"?
Najnowsza premiera Hamleta rozpoczyna się interesująco. Marian Kołodziej znów przynosi chlubę naszej scenografii. Jest zawsze sobą - i za każdym razem nowy. Zanim podniesiono kurtyną, ona właśnie, pełna masek, mieczów, spiętrzeń - pozwala przeczuć niezwykły tok wydarzeń.
Recenzja
„Hamlet" w Ateneum
Mamy oto znowu Hamleta w Warszawie - Hamleta anno domini 1983. Przywykliśmy już do tego, że wiele inscenizacji zawierało mniej lub bardziej widoczne intencje wpisania utworu w aktualne nastroje społeczne.